Internetmarknadsföring

Internetmarknadsföring har med åren blivit allt svårare att beskriva kortfattat. I början av 2000-talet handlade det som företag mest om att synas i form av banners på stora tidningars hemsidor. På senare år har det kommit att utvecklas till mycket mer. Det har helt enkelt tagit sådan fart att det för en ointresserad företagare kan vara svårt att veta var man ska lägga fokus. I denna artikel tänkte vi försöka bena ut huvudområdena så att du som företagare ska få en tydlig bild över vad marknadsföringen på Internet har att erbjuda och på så vis kunna bilda dig en uppfattning om vart det är mest passande för ditt företag att lägga krutet.

Internetmarknadsföringens olika delar

När det gäller marknadsföring på Internet finns det, som sagt, flera olika kanaler man kan arbeta med. För att avgränsa artikeln kommer vi nedan beskriva sex stycken av dem.

Sociala Medier

Sociala medier är såklart en av de viktigaste ställena att synas på om man tänkt satsa på Internetmarknadsföring. Framförallt är det jättarna Facebook och Instagram vi talar om här men det finns flera andra plattformar som kan vara värda att ta en titt på. Detta område är relativt komplext att arbeta med men om man lyckas kan det nå oanade nivåer av omsättning. Till skillnad från traditionell marknadsföring kan man marknadsföra sig mer pricksäkert på sociala medier.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är något vi anser att varje enskilt bolag bör arbeta med kontinuerligt. Oavsett om du är ett business to consumer- eller ett business to business företag är det bra att synas högt uppe i sökresultatet på Google.

Google Ads

Google Ads (tidigare Adwords) är det köpta länkarna i sökresultatet. Enligt undersökningar hamnar cirka 65 % av alla klick på Google på dessa annonser. Denna marknadsföringskanal är väldigt het tack vare att den fångar konsumenten i ett skede när den faktiskt söker efter produkten/tjänsten. Om man lyckas med sin Google Ads fungerar det många gånger som en ”pengamaskin”. En krona satsad blir två kronor till exempel. Det är självklart svårare än det låter och kräver god kunskap av Google Ads-verktyget. Marginalen på produkterna är även en parameter som spelar in. Om man blir duktig på Google Ads kan man följa upp statistiken och optimera det så att man över tid får ut önskad målsättning av insatsen. Nackdelen med denna kanal är att det tar tid att bli riktigt vass på det, därav anlitar många företag konsulter till detta.

Adsense och affiliate marknadsföring

Ett sätt att marknadsföra sig på Internet är genom att annonsera på andras hemsidor. Det låter kanske konstigt men det finns en stor mängd sajtägare där ute som har hemsidor med tusentals besökare per dag. Sajtägarna säljer ingenting på dessa sidor utan tillhandahåller bara information som besökaren i fråga är ute efter. Du har exempelvis säkert varit in på en matblogg för att titta på ett recept. Oftast ”finansieras” just dessa hemsidor genom annonsintäkter. Antingen i form av Google:s egna annonsnätverk Adsense eller genom något annat affiliate-nätverk.

I korta drag fungerar Adsense så att du betalar en slant till Google i samband med att du levererar ett antal banners till dem. Därefter rullar de ut dessa till deras sajtägarnätverk. På hemsidorna kommer banners:erna upp på lämpliga ställen och du betalar per klick som hänvisar besökaren till ditt erbjudande/din hemsida.

Affiliate-nätverken fungerar lite annorlunda men på liknande sätt. Vanligtvis betalar du då inte per klick utan per försäljning. Exempel på affiliatenätverk är Attraktion, Tradeduobler och Adservice. För djupare information om affiliatemarknadsföring kan du läsa mer på annonsering.se.

Marknadsföring på Youtube

Trots att film inom marknadsföring räknas som det effektivaste kommunikationssättet glöms många gånger Youtube bort i Internetmarknadsföringssammanhang. Om man har möjlighet och budget till att skapa rörligt innehåll till sin marknadsföringsmix finns det tre skäl att inte hoppa över Youtube i sin närvaro på Internet:

  • Det är världens största sökmotor för film. Om du har taggat upp och beskrivit din film rätt kommer folk att hitta den i samband med att de söker efter det som det är intresserad av för stunden. Att fånga kunden i ett sådant läge är alltid att föredra på nätet.
  • Youtube är lättåtkomligt via mobilen, datorn och surfplattan. Vanligtvis söker folk där i första hand när de letar efter videos de intresserar sig för. Vimeo och andra videoplattformar är inte alls lika vanliga som Youtube.
  • Att köpa sig synlighet (reklamklipp) är billigare på Youtube än via exempelvis Facebook.

Om du har en verksamhet där rörlig reklam passar sig är således Youtube helt klart en värd kanal att testa.

Att lyckas med sin Internetmarknadsföring

Internetmarknadsföring innefattar sammanfattningsvis ett flertal olika element och plattformar. Ovan har vi bara nämnt de vanligaste formaten. Utöver dessa finns det massvis med sätt att synas på webben och dra kunder till sig för att få affärer. Vi har till exempel inte pratat om medier så som Twitter, Google plus och bloggar. Dessa är så klart också bra att ha koll på.

För att lyckas med sin marknadsföring på nätet krävs det dock att man sätter upp ett tydlig mål och upprättar strategier för att nå det. Det är svårt att vara bäst på alla ställen så att säga. För det mesta är det värt att satsa hårt på 2-3 kanaler och bli riktigt bra där. Det blir helt enkelt för tids- och resurskrävande att synas överallt vanligtvis.

Vårt råd är att prova sig fram lite innan man gasar på ordentligt. Testa, mäta och utvärdera över tid. Försök få in tillräckligt mycket statistik för att kunna göra en vettig bedömning. Normalt sett går det inte göra en bra utvärdering förrän man fått in tillräckligt mycket data.

När ni utvärderat och bestämt er för ett antal kanaler gäller det att A/B-testa sig fram även där. Vilka annonser/kampanjer funkar bäst, vilka är mest lönsamma och så vidare. Ger man detta lite tid kommer man ofta fram till ett vinnande koncept. Det vinnande konceptet håller sig sällan för evigt i och med att Internet hela tiden utvecklas och användarnas beteende förändras över tid. Därav gäller det att hela tiden hålla sig uppdaterad och vara med när det svänger.